lördag 9 januari 2010

Funferingar, tankar och juice

Självklart vaknar jag tidigt idag när det är lördag, förvånar mig inte alls. Fast rätt så gott ändå att sitta uppe och filosofera och dricka lite juice här i mörkret. De senaste dagarna har ju inte alls blivit som jag planerat. Har varit så fruktansvärt trött efter i torsdags då vi fick åka till förlossningen. Även om jag mest låg stilla med ctg på mig hela dagen så tog oron på krafterna. Försökte masa iväg mig till Varberg igår men vädret tillät inte detta så jag kom inte längre än till herrljunga och satt där i några timmar istället.

Har suttit och funderat en del över torsdagen och självklart sökt massor av information om takykardi hos foster. Jag förstår att bebisen får hög frekvens när den sprattlar så som han gör, det får ju vi lite större också. Men det jag fråga mig själv är att även om det är en "okomplicerad" takykardi, somm det heter som beror på ett aktivt barn och inte på något hjärtfel eller så, så undrar jag ju hur nyttigt det är att ha sådan hög hjärtfrekvens? Kan han må dåligt av det? Kanske ologiskt tänker jag att helst skulle jag vilja få ut honom ur magen så att man kan ha ännu bättre koll. Jag känner på något sätt att även om bebisen är inne i mig så har jag ju ingen som helst koll eller kontroll. Fick ju ingen tid till att ställa dessa frågor i torsdags, och frågorna kom ju när vi satt på väg hem. Så nu ska jag ta upp detta när vi ska till antenatalmottagningen på torsdag igen.

Planen idag är iaf att plugga det sista inför måndagen och tisdagen men också att packa väskan. jag och Robert åker till halmstad imorgon.

1 kommentarer:

Jullan sa...

Så kände jag oxå som gravid att man har bättre kontroll och kan göra mer när bebisen väl är född. Förstår att du är jätteorolig men du vet väl att mycket man gör (xtra koller osv) gör man ju för att vara på den säkra sidan och inte för att man egentligen tror att det är nåt fel. Om bebisen hade haft nå hjärtfel så tror jag att de skulle ha sett det på Ultraljudet, sen får man ju tänka att bebisar har ju en helt annan frekvens än vad vi har dvs betydligt högre, ni kanske kommer att få en bebis med hög hjärtfrekvens helt enkelt utan att det är nå fel menar jag, själv har jag väldigt hög vilopuls och har alltid haft....Alice puls kunde ju också rusa iväg så där när de kände på hennes huvud. det kommer att gå bra ska du se.....men den sista tiden var hemsk tyckte jag, man vill ju bara få den dära bebisen nån gång.