onsdag 11 november 2009

Bakning, shopping, tvättning och så en god fika


Klockan är inte så mycket men ändå har jag hunnit med mycket idag. Vaknar ju väldigt tidigt på morgonen och inte kan jag sitta sysslolös då inte. Jag gillar ju att baka och jag har inte fått baka så mycket på länge, men det kan jag ju göra nu. Robert bad mig att inte baka för mycket nu för han vill inte bli tjock....haha sa jag, ska han säga. Vem är det som sitter med kalaskulan i huset igentligen? Ne, ska väl inte baka jättemycket men den här veckan blir det två olika sorter. Imorse gjorde jag en Hasselnötskaka och imorgon blir det Kardemummakakor.

När jag var färdig med kakan imorse åkte jag och svärmor in till stan för lite shopping. Jag stod för mathandlandet och hon för klädshoppandet. Sedan så undrade hon om vi inte skulle äta lunch och det säger ju inte jag nej till precis så det blev en tur till Henrys där en välsmakande toast intogs.

Nu är jag hemma igen och tänkte vila lite - ja, tänkte...men nu har jag istället tvättat katten och tagit hand om lite andra grejer....igentligen borde jag vila för kroppen värker!

Senare kommer Veronica hit, ska bli jättetrevligt för det var längesen vi sågs.
Hasselnötskaka (väldigt enkel att göra)
10 bitar
200g hasselnötskärnor
3 ägg
2 dl strösocker

½ dl kaffegrädde (eller grädde)
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

1. Sätt ugnen på 175 grader. Finfördela nötterna noggrant (matbredare eller mandelkvarn).
2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt sedan grädden.
3. Blanda de finfördelade hasselnötterna med mjöl och bakpulver. Vänd ner de torra ingridienserna i äggsmeten.
4. Smöra och bröa en rund eller avlång form, ca 1 l. Häll i smeten.
5. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 35 min.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hoho

Jullan sa...

Den kakan måste jag nog prova på att baka nån dag! Tänkte ha en liten bak vecka nästa vecka! ;)