tisdag 2 februari 2010

Huvudvärk, morfin och semlor!

Har börjat vakna lite till liv lite nu. Men har en hel del sömn att ta igen.
Ja, den här helgen blev ju verkligen inte som jag tänkt mig. Ringde till sjukvårdsupplysningen i fredags för att jag hade så ont i bröstryggen och epigastriet och de ville att jag skulle åka till jouren som skickade mig till akuten på KSS som skickade mig till förlossningen. Där hade jag högt blodtryck och äggvita i urinen så helt plötsligt blev jag inlagd på förlossningen - lite snopet. De misstänkte havandeskapsförgiftning. Sen när ryggvärken försvann kom huvudvärk med buller och bång.
Under lördagen blev jag flyttad till BB så efter att ha hört skrikande kvinnor en hel natt utan sömn så kom jag till BB med skrikande bebisar - yeah. Precis vad man vill höra.

Mådde rätt skapligt på lördagen. Alla prover såg skapliga utom några men det var ändå okej - då börja ungen tydligen må dåligt eftersom CTG-kurvorna (hjärtfrekvensen) inte såg så bra ut. Hjärtat klappade på men det var något litet litet avvikande som jag inte förstod mig på. Jag tänkte att en dusch gör nog susen för mig iaf. Upp och rätt så pigg och då sätter huvudvärken igång plus att jag såg suddigt. Då fick jag lite smått panik. Inte blev det bättre och blodtrycket steg. Så de körde mig ner till förlossningen igen och sa att de skulle sätta igång mig. Men sen så såg alla prover bra ut och blodtrycket var högt men höjdes inget mer så ingen bebis blev det. Planen var att jag skulle få sova. Så efter att ha gett mig morfin, lugnande och en sömntablett dåsade jag i tre timmar ungefär innan huvudvärken satte igång igen och jag fick ytterligare lite starka fina läkemedel i mig.

Ja, sen stabiliserade sig allt. Jag ville bara hem efter allt velande för läkarna visste inte alls vad dom skulle göra och det blev konsulter hit och dit med andra läkare. Så igår kväll efter att jag fått en bra ctg-kurva, fint ultraljud och bra prover så fick jag komma hem. Skönt.

Så nu är det vila och mat som gäller. Ska på kontroller nu på torsdag och sedan på måndag.
Robert har fyllt kylen med massa goda saker semlor, delikatess yoghurt, vindruvor och massa annat gott som jag gillar. Han har varit min klippa i helgen som jag klamrat mig fast vid. Han sa det att när jag väl somnade på lördagsnatten och snarkade så blev han glad - och det är nog första gången han blir glad för att någon snarkar =)

1 kommentarer:

Jullan sa...

Men fyyyyyyy...låter inge roligt alls! :( Tur att det ordnade sig och att du nu mår bättre!!