tisdag 1 december 2009

Red cappuccino och Het räkrätt

Godermorgon!
Skänker denna morgon en extra tanke till Elin och Fredrik som ska på ultraljud idag för att se om den lilla kan tänkas ligga med huvudet nedåt. Vi får väl se hur det går! Jag skulle också, som elin skriver i sin blogg, vilja veta hur det blir (vaginal förlossning eller snitt) för att kunna förbereda sig så gott det går.



Började denna morgon med julkalendern, ja, den kan nog vara något att ha, vi får väl se, samt en Red cappuccino. Denna dryck är baserat på rioboste. Ni som inte vet så är roiboste "finmalt" och man brukar oftast få tugga flis när man gör detta te med vanlig sil. Men så fick jag tipset från ett forum att tillreda te:t i espressomaskinen och sedan göra skummad mjölk till. Blev riktigt gott. Så nu vet jag vad jag kan bjuda på för gott när de som gillar te mer kommer hit. Tänker främst på Linda....



Sedan tänkte jag bjuda på gårdagens lunchlåda. Het räkrätt. Väldigt enkel och god rätt. En liten anekdot är att det var den här rätten plus några öl som jag bjöd robert på första kvällen vi träffades ;)

Bilden gör nog inte rätten så rättvis men den är riktigt god.






Het räkrätt
1 burk creme fraiche
1 tsk curry
1 krm cayenpeppar
1 msk soja
1-2 msk tomatpuré
1 burk räkor i lag
Ris och gröna ärtor



1. Koka ris enl förpackning. I slutet av koktiden häll i ärtor som du sedan blandar med riset när det är färdigt.


2. Smält smör i en stekpanna. I med curry, cayenpeppar, soja, tomatpure och räkor. När det stekt på lite i med creme fraichen. Ska inte kokas, bara värmas. Om såsen kokar så blir räkorna äckligt sega.


3. Är gott till kall öl och rostat bröd!

0 kommentarer: