fredag 25 september 2009

Popcorn vs juice



Shit vad popcorn är hett just nu. Jag har gått från tropicana juice en liter om dagen till popcorn. Det ska vara färdigpoppade popcorn köpt i 5-liters påse - det är grejjer det förstår ni! Nackdelen är att popcorn kan man kanske inte köpa varje dag och kanske inte heller ätas varje dag....


Men men, nu under morgonen lät jag mig ta det lugnt. Jag behövde verkligen det. Jag trodde inte ett ögonblick att jag skulle klara fyra hela långa dagar på operation med tanke på hur det var i sommras. Men det gick bra. Fötterna värker och ryggen känns av men det får gå. Alvedon is the shit vid dessa lägen. Men jag är enormt nöjd att jag faktiskt fixade den här veckan och alla är så snälla som accepterar att jag tar mina lågt-blodtryck-pauser och mat-och-saft pauser för att klara av tempot.
Ni kanske vill veta hur det är att vara på operation? Det är en spännande värld. Jag upplever att personalen är mer intigrerad med varandra än på en vanlig vårdavdelning. Eller så är det så att alla vet vad som ska göras och det blir inget gnäll över att man gör fel saker. Eller om jag skriver om det så här: på en vårdavdelning så kanske inte sjuksköterskan hinner torka skit hela tiden, även om man vill vara med i den basal omvårdnaden så hinner man inte det, eftersom vi har fått en väldans massa pappersarbete och telefonarbete som måste fixas (ni får ta det där med att torka skit som lite ironi).

Men åter till operation, det är en liten stängd värld. Man måste ha speciella kläder för att komma in, en mössa och när man är sterilklädd har man en massa kläder på sig. Med mina värmesvallningar kan ni tänka er hur det går -> hett och blött och imma på glasögonen!
Det här med att vara med om ingrepp där man faktiskt skär i andra människor, eller ja åtminstone kirurgen, får se människans anatomi inuti kroppen - in real life - det är mäktigt och häftigt. Samtidigt så hoppas man ju att det som görs botar vissa saker eller underlättar vissa saker för de människor som faktiskt ligger där.
Det är en häftig kännsla att få tillåtelse att hålla sina händer i en annan människa. Det kanske låter knäppt, men det är häftigt. Det är häftigt att se hur kroppen fungerar hur nerver och kärl går, hur tarmarna rör sig automatiskt som det gör på alla människor och se hur vi som personal kan laga saker i andra människor. Det är en häftig känsla när man under en stressig situation när t ex en blödning uppstår man får vara snabb med instrumenten och se att blödningen stillas och känna att man klarar av de situationerna, veta vad instrummenten heter och vad som bör användas när (jag är inte riktigt där än men är på god väg).
Bild tagen från www.lakemedelsvarlden.se
Ja, nu ska jag mot böckerna. Eller snarare de vetenskapliga artiklarna och projektarbet

3 kommentarer:

elin sa...

vad skönt att allting har gått och känts bra under veckan :) plugga nu inte ihjäl dig under helgen utan kom ihåg att ta lite ledigt från skolan oxå :)

Anna sa...

Guud vad jag blev sugen på popcorn och jag är inte ens gravid, illa...

Jullan sa...

Önskar att jag oxå skulle vilja bli op sköterska eller röntgen sköterska. Hur stor efterfrågan som helst. Men nä jag är inte riktigt där än...