måndag 10 augusti 2009

Våran semester

Måndag 3/8
Äntligen skulle vi fara iväg. Vi började med våran bröllopsfrukost som vi fick i present av Anna och Johan med barn. Goda marmelader, gott te, mandelskorpor och i paketet så fanns det superfina tekoppar med fat. Tyvärr var jag så hispig inför bilfärden så jag fick inte i mig så mycket. Men innan vi skulle nedåt i landet skulle vi träffa gubbe meck som skulle fixa någon givare till motorn i bilen, igen. Allt slutade med att gubben gav upp och robert fick byta den själv. Jag satt i bilen medans de meckade i över två timmar. Tror ni jag var på gott humör sen?

När vi väl börjat åka så hade jag bestämt att vi skulle ta småvägar istället för de stora vägarna. De var väl bra och fint till en början men sen tröttnade vi och ställde om gps:en till snabbaste vägen. Hamnade tillslut på Ullared där jag tänkt köpa billiga mammakläder. Tji fick jag. Fanns nästan ingenting. Men Robert handlade på.

Sedan Halmstad. Jag bara kände "nej, usch, blä jag vill inte vara här!" Så lite impulsiva så bokade vi 3 nätter betala för två + de två nätterna som vi fick i bröllopspresent. Så vi åkte till malmö samma kväll. Gött!

Fint lägenhetshotell som var nybyggt.

Tisdag 4/8
På morgonen gick vi till turistbyrån för att hämta alla turistbroschyrer som fanns. Vi hade även skaffat oss malmökortet. Min matklocka ringde och vi begav oss till ett fik där vi intog kaffe och smörgåsar. Då bestämde vi oss för att ta en lite båttur i malmös kanaler för att få lite sightseen. En trevlig resa.

Sedan begav vi oss mot hotellet för en middagslur för sedan så blev det falafel för hela slanten. Något jag kan rekommendera om man är i malmö. Man ska då leta reda på någon av Falafel no1-ställena.
Frampå kvällen kände vi oss lite rastlösa så det fick bli bio och filmen Brüno. Det inlägget har ni kanske redan läst?
Onsdag 5/8
Den här dagen skulle resultera en dagstripp till köpenhamn. Men så blev det inte. Vi gick på swebuss express, utan att kolla busstider. Vi trodde att bussarna gick relativt ofta, men inte. Klockan var halv tio när vi kom fram och nästa buss skulle gå 12.20. Så länge orkade ju inte vi vänta. Så det blev istället ett besök på fotevikens vikingareservat.
Ett trevligt litet ställe. I butiken så köpte jag huvudvärkste. Tänkte att vem skulle inte det te:t passa på om inte mig?! På kvällen blev det en chinabox till middag och så köpte vi två spel (Backgammon och Hur fan visste du det) som vi ägnade kvällen åt.






Torsdag 6/8
Denna dagen skulle vi kolla in malmös museer. På vägen dit fikade vi på espressohous och sedan drog tiden iväg. Helt plötsligt var klockan halv tolv och min matklocka ringde på nytt. Så vi tog vägen om en mezebuffe på ett av falafel no 1 ställen. Hur gott som helst. Jag och robert tycker väldigt mycket om libanesisk mat.
Sedan bar det iaf av till museerna...trodde vi. För att komma dit kunde man gå genom en park. Det vore ju fint tänkte vi. men väl där gick vi vilse. Jag och robert är inte så duktiga på att läsa kartor om man säger så. Så när vi väl var framme var vi jättetrötta. Så det blev inte så mycket museum för oss. Vi var så jäkla trötta. Så vi gick hem efter en stund, tog en glass på vägen och köpte lite amerikanska pannkakor och lönnsirap. På kvällen åt vi på Jensens bofhus. På något konstigt vänster hamnar vi alltid där.
Fredag 7/8
Nu hade jag börjat längta hem rejält. Jag hade ingen lust att göra någonting. Men vi kom iaf på att vi skulle ta oss ner till Ystad och sedan Smygehuk. Där lunkade vi omkring, i Ystad alltså, köpte choklad och skor =) (för jag menar, det är ju det som är livet värt, choklad och skor). Fikade på ett mysigt cafe. Åkte längs havet till smygehuk, var verkligen jättefint. På vägen stannade vi på Agdas countryshop där de hade hur mycket fint som helst- och billigt! Väl hemma åt vi fondue, gjord på buljong, som man kokade sina egna köttbitar i på Le cousine.




Lördag 8/8
Nu ville jag hem. Men vi var tvungna att åka via Halmstad först för att städa ur rummet. Eftersom jag inte ska bo där mer. Det var meningen att vi skulle stanna där en natt men jag hade foglossning och robert feber och ja, vi ville hem. Så vi åkte hem. Men, precis innan Vara så gick adrenalinet upp till max. Vi höll på att frontalkrocka! Vi åkte i de 90 km/h som man skulle och helt plötsligt kommer en av de mötande bilarna över i vårt körfält. Mitt framför oss. Robert hann reagera och började bromsa. Tur var väl det för annars hadde vi nog varit rätt brutna just nu. Den andra bilen åkte ner i diket på vår sida. Jag for ur bilen och ringde sos. Som tur var de inte allvarligt skadade de som åkte i bilen.

När vi satt oss åter i bilen för att åka vidare så säger robert. Fan, tänk om jag inte hade hunnit bromsa, då hade vi krockat. Jag hade inte ens hunnit tänka tanken och blev jäkligt skärrad. De jag hann tänka när bilen kom över i vårt körfält var "Vilken jävla idiot, vad håller han på med, det är säkert någon drogad jävel!". Tänk vad orationella tankar man tänker...
Vi kom iaf hem helskinnade, och det är ju det som räknas.

0 kommentarer: