onsdag 25 mars 2009

Artfemenist



Vilken härlig dag! Sol sol sol och ingen snö som igår. Har varit ute på diverse promenader och den sista blev en härlig promenad vid stranden med Honey och Danne. Det hela avslutades med en fika här hos mig.




När vi satt och fikade så kom vi in på ämnet feminism. Jag hör tydligen till den grupp som kallas artfeminister, enligt Danne. Jag påstår att män och kvinnor har olika fysiska kapaciteter. Det har ju snackats mycket om tex det här med att när man föder barn så ska mamman och pappan vara lediga lika mycket. Jag tycker att det är självklart att kvinnan bör vara ledig längre än pappan då kvinnan har fått genomgå en stor påfrestning fysiskt, som det faktiskt är att både bära och föda barnet. Det är ju självklart att kvinnan behöver vara hemma för att kunna återhämta sig men även för att ge barnet mat då det alltiv varit så, även bland djur, att det är mamman som matar barnet. Det är faktiskt konstaterat att det är jätteviktigt att amma barn då det tex bygger upp imminförsvaret. Men, jag tycker däretmot att det SKA vara lika på arbetsmarknaden.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Ska jag vara ärlig Emma, är det lugnare att jobba än att vara föräldraledig;-)

Anonym sa...

Emma! Du har fattat det här utan praktisk erfarenhet. Hur smart får man va! Jag var tvungen att erfara det här i praktiken för att förstå. Feminism kan inte handla om att bortse från naturlagar. Samma rättigheter och skyldigheter för män och kvinnor är självklart. När du föddes var jag och Urban helt överens om att barnledigheten skulle delas lika. När du var 6 månader började jag jobba heltid. Du och pappa hade det jättegott hemma och trivdes som fisken i vatten båda två vilket var härligt att se. Pappa sa kan man älska någon annan unge mer eller lika mycket som jag älskar Emma (Det visade sig senare att man kunde). Jag däremot gick upp på natten och ammade. Ofta två gånger. Gick upp tidigt och cyklade till jobbet. Brösten sprängde och ömmade hela dagen. Ibland åkte jag hem på lunchen och ammade. Jag var helt slut. Vid de kommande två barnen var vi hemma 3 månader båda två samtidigt. Det var det ultimata att vara lediga båda två. Så för jämlighetens och barnets skull fram för gemensam föräldraledighet samtidigt.

mamma