måndag 29 september 2008

Boktips

Bild tagen från internetbokhandeln.

Jag har läst en jättebra bok. En bok som får en att reagera. En bok som får en att vilja göra något NU. Jag har läst Flickan under gatan av Roslund och Hellström. Det är en roman men författarna förtydligar att boken har en sanningsenlig bas.
Boken handlar om gatubarn, som enligt många inte finns i sverige, myndigheterna blundar för det, för om de finns så måste de skaffa resurser för att göra något åt det. Men de finns. Den här boken speglar bland annat hur en ung 17årig flicka lever under gatan i tunnelsystemen i centrala stockholm. Hur hon överlever och får sina mediciner genom att sälja sin kropp, till en läkare.
Den skildrar även hur rumänska barn dumpas på olika ställen i världen därför att Rumänien anlitar företag som ska ta hand om dessa barn, men dessa företag är endast ute efter pengar, och därför släpper av, dumpar barnen, på ställen där de inte har en aning om vart de är.

Jag känner att jag måste göra någonting. Men, så känner jag mig själv. Jag kommer gå och tänka på detta i några dagar, sen kommer jag glömma bort det i min egen vardag. Och just nu, sitter jag med dåligt samvete, för att jag vet, att antagligen kommer det bli likadant den här gången. Men, kanske jag kan ändra mig. Jag ska söka lite på organisationer och se vad man kan göra.

Men jag uppmanar er alla, Läs boken.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Har faktiskt läst några sidor i den, men diggade inte språket riktigt! Men jag ska göra ett nytt försök.
//Jullan (SisnightIngale)

Anonym sa...

Hej! det var länge sedan det hände nåt här!

Du har blivit utmanad...se www.wildlake.blogg.se