tisdag 17 februari 2009

Blev en lektion i allergi

Ibland önskade jag att jag kunde få in all information jättesnabbt i huvudet och bara förstå allt med en gång. Jag önskar jag kunde läsa en sida i en bok en gång och sedan komma ihåg alla mekanismer som har med kroppen att göra.....men inte. Undrar om det är så för någon, lyllos den personen i så fall.
Men, det tar tid att lära sig saker, speciellt eftersom jag hela tiden måste svara på frågan varför och jag blir smått galen när jag inte hittar svaren. Nu försöker jag lära mig om allergi och om hur mastceller och basofiler eller va det eusofiler(?!) frisätter histamin.....gör cellerna det tillräckligt kraftigt kan man få en anafylaktisk reaktion och dö....det ni! Det är vad jag lärt mig idag...Men vet ni varför histminet påverkar kroppen så? Jo, histaminet gör så att blodkärlen vidgar sig och "öppnar" sig så att vätska läcker ut. På så sätt blir motståndet mindre i kärlena och blodtrycket sjunker dvs hjärtat får svårt att pumpa runt blodet vi har. Och blodet måste ju pumpas runt eftersom de röda blodkropparna avger syre till alla celler i kroppen så att vi kan fungera! Kommer inte syret ut till vävnaderna så funkar vi inte. Sedan leder det ena till det andra och får man inte lite adrenalin och kortison i sig så är man rätt så död sen tydligen! (adrenalinet gör bla så att kärlena drar ihop sig igen)

Ja, det är jag som ritat gubben och nej det är inte hårkrull mitt i pannan utan fakta som cirkulerar som kommer in JÄTTESNABBT i huvudet och dessutom lagras!

1 kommentarer:

Anonym sa...

Japp, det visste jag;-)